Inentingen




Maandag 22 mei

Als je naar plaatsen gaat buiten Europa is het soms belangrijk dat je vaccinatie's haalt. Bij de GGD adviseren ze je welke prikken je kunt/moet halen. Aangezien ik naar Azië en Australië ga, moet ik er natuurlijk ook een aantal halen. In deze post ga ik je vertellen welke inentingen ik heb gehaald en waarom.

De prikken die voor mij essentieel voelde:
- Hepatitis A en B
- DTP
- Rabiës

Hepatitis A en B
Hepatitis A wordt overgebracht door contact met besmette menselijke ontlasting of daarmee besmet water of voedsel. Ik ga naar Azië en daar is de keuken gewoonweg minder schoon dan wij hier in Nederland gewend zijn. Hepatitis B wordt overgebracht via bloed-bloed contact, zoals tijdens bijtwonden, prikaccidenten, en via seksueel contact. Hepatitis B geeft een ontsteking aan de lever. Ik speel graag op zeker en ik weet gewoonweg niet nu al wat ik in het buitenland ga eten en/of ik gebeten ga worden door iets. Sommige momenten kun je niet voorspellen en ook niet voorkomen.


Difterie, Tetanus en Polio

Difterie is een ernstige keelontsteking. De ziekte kan verstikkingsgevaar veroorzaken en het hart en het zenuwstelsel aantasten. Tetanus kan leiden tot een verkramping van de kaakspieren (kaakklem), stikklachten en ademhalingsproblemen. Door beschadiging van spier- en zenuwstelsel kunnen botbreuken, hoge bloeddruk en hartritmestoornissen ontstaan. Zonder behandeling is tetanus dodelijk.  Hell no at ik risico wil lopen op een dodelijke ziekte. Polio is ook bekend als kinderverlamming. Het is een maag-darminfectie waarbij het virus kan doordringen in het zenuwstelsel en zo kan leiden tot ernstige verlammingsverschijnselen of zelfs overlijden.

Rabiës
Rabiës, ook wel hondsdolheid genoemd, wordt veroorzaakt door een infectie met het rabiësvirus. Mensen kunnen besmet raken via een beet, krab of lik van een geïnfecteerd dier. Infectie is in veel gevallen dodelijk. In Azië heb je veel wilde honden en apen. Wilde dieren zijn niet te voorspellen. Ze kunnen rustig ergens blijven zitten of ze kunnen zomaar op staan en een likje geven over je been. In Nederland zou dit niet erg zijn maar hier wel als ze de infectieziekte bij zich dragen.

Het voelde voor mij goed om deze inentingen te halen. Mochten jullie ook naar Azië gaan, laat je dan goed adviseren. Welke inentingen er worden aanbevolen verschilt ook door het aantal dagen dat je weg bent.

See ya

Kimberley

kimberley

Geen opmerkingen:

Een reactie posten