Ibiza vibes


Afgelopen jaar ben ik op Ibiza geweest. Hierbij deel ik mijn tips en tricks voor een gezellig en zinvol midweekje Ibiza.

Es Vedra!
Ibiza staat eigenlijk bekend om deze rots. Er gaan verschillende verhalen rond over deze magische rots vanwege zijn de extreem hoge concentratie's van metalen en mineralen die deze rots bevat. Op het eerste gezicht lijkt het gewoon een rots maar door de metalen en mineralen creëert deze rots een sterk magnetisch veld. Het veld kan kompassen in de omgeving verstoren zou ook van invloed kunnen zijn op meer gevoelige personen.

Veel mensen beweren UFO’s te hebben gezien rond het eiland en sommigen geloven dat er een geheime UFO basis onder dezee ligt, en dat op Es Vedra het navigatie punt is. Een van deze waarnemingen is bekend als Caso Manises. Op 11 november 1979 werd een commerciële vlucht tussen Mallorca en Tenerife doorgestuurd naar Valencia om een noodlanding te maken. De piloot meldde een vreemd snel bewegend licht te zien vanuit zijn vliegtuig in de buurt van het eiland Es Vedra. Hij zond een SOS-signaal en omdat de luchtverkeersleider niet in staat was om het voorwerp te identificeren werd hij aangespoord om zijn vlucht route te veranderen. 

Na deze 'spannende' verhalen ben ik zelf ook bij de rots geweest. In mijn ogen is Es Vedra gewoon een mooie rots waar je een prachtig uitzicht op hebt vanaf Cap Blanc. Links van deze plek heb je nog een uitkijkpunt dichterbij aan de voet van een berg. Halverwege die berg staat een oude uitkijktoren genaamd Puig des Savinar. Veel toeristen gaan hier heen om een iconische foto te maken (zoek maar op instagram). Ik heb zelf ook geprobeerd om bij dit uitkijkpunt te komen maar dat is nog best wel lastig. Om er te komen moet je redelijk stijl de berg op klimmen want er is geen fatsoenlijk pad. Ik heb zelf twee pogingen gedaan maar mij is het helaas niet gelukt. De eerste keer koos ik het 'pad' aan de achterkant van de berg maar dit 'pad' hield uiteindelijk op en toen had ik geen flauw idee waar ik heen moest dus ben ik terug gedaan. Vervolgens koos ik ervoor om te proberen via de rechterkant van de berg omhoog te klimmen (dit doen de meeste mensen) maar toen eindigde ik bovenop de berg in plaats van aan de zijkant. Zoals ik al zei er is geen pad en er staan helaas ook geen bordjes. Mocht jij naar Ibiza gaan en het is jou wel gelukt. Laat het me zeker weten.

Auto huren
Ibiza zelf is over het algemeen niet heel erg groot. Het eiland is in de lengte 40 kilometer lang en 20 kilometer breed. Toch raad ik het aan om een auto te huren en niet te kiezen voor een scooter. Het eiland is best wel berg/heuvelachtig. Met een auto is het toch wat makkelijker om via de stijle wegen omhoog te rijden. Plus het kan er in de zomer heel erg warm zijn en dan is een airco erg aan te raden.

Wij hebben een auto gehuurd en zijn in twee dagen tijd het hele over gereden. Gemiddeld mag je op het eiland 50 kilometer per uur rijden. Dit is eigenlijk een perfecte snelheid als je nog niet eerder op Ibiza bent geweest. Door dat je niet te hard hoeft te rijden kun je tijdens het rijden een beetje van de omgeving genieten. Wij vonden het vooral leuk om heel veel kleine strandjes te bezoeken. Of op zijn Spaans gezegd: Cala's. Dit waren mijn favoriete Cala's:



Cala Grazio
Is een klein intiem strandje dat een beetje afgelegen ligt. Ik was hier in het voorseizoen en het was er heel rustig. Genieten!

Cala Valdella
Is een redelijk groot strandje waar je heerlijk kunt zwemmen. Het water is er helder en met een klein beetje wind is het water erg rustig. Wat betekent dat je niet tegen grote golven in hoeft te zwemmen. Het is hier wel een stuk drukker dan bij Cala Grazio.




Cala Xarraca
Is eigenlijk niet echt een strand. Het strand bestaat namelijk vooral uit stenen en rotsen. Toch moet je dit strandje bezoeken want hier hebt je het mooiste lichtblauwe water van het hele eiland. Aan de rechterkant van dit strand heb je ook een soort van villa met een prachtige tuin. Een fantastische plek om een mooie foto te maken.

Dus als je op Ibiza bent mag je deze strandjes niet overslaan.



Het is ook leuk om tegen het einde van de middag naar de oude stad van Ibiza te gaan. Om de oude stad staat een hoge muur maar eenmaal binnen zie je allemaal restaurantjes waar je lekker kunt gaan eten. De oude stad is een beetje een doolhof dus je moet wel goed onthouden hoe je ergens bent gekomen. Ook is de oude stad een perfecte plek om mooie foto's te maken voor bijvoorbeeld instagram.

Ik hoop dat je wat hebt gehad aan mijn tips. Veel plezier op Ibiza!

kimberley

Geen opmerkingen:

Een reactie posten